Noortekampaania "Magus ei tee elu magusaks"

Pressiteade
14. veebruar 2006

14. veebruaril  algab “Noorte meediaprojekti” raames teine sotsiaalkampaania “Magus ei tee elu magusaks”, mis kutsub noori üles piirama oma magusa tarbimist.

Alanud kampaania on jätkuks jaanuaris toimunud kampaaniale “Sa oled see, mida sööd”, ent rõhuasetusega koolinoortele.

Oluline laste tervisliku toitumise indikaator on mõõdukus rafineeritud suhkru tarbimisel. Kardioloogia Instituudi 1998.–1999.a  uuringu järgi oli noorte toidus suhteliselt suur sahharoosist saadav toiduenergia (15%).

Aastatel 2000–2004 tehtud uurimistööde tulemustest selgub, et Eesti koolilaste sagedasem terviserisk on ebatervislik toitumine. Õpilaste tervisehäiretest on levinuim hammaste kehv seisukord, aga ka nägemis- ja rühihäired.

Eesti noorte hulgas ei ole ülekaalulisus võrreldes teiste Euroopa riikidega veel suur probleem – ülekaalulisi on meil 7% õpilastest, ent 2004. aastal läbi viidud uuringu järgi kulutasid Eesti lapsed oma taskuraha peamiselt siiski karastusjookide, maiustuste ja krõpsude peale.

“Praegune noorte põlvkond toitub ebatervislikumalt kui varasemad. Paljud söövad koolilõuna asemel saiakesi ja joovad ohtralt magusaid karastusjooke. Sellele lisandub vähene kehaline aktiivsus, mis võib viia varase rasvumiseni. Enamik kroonilisi haigusi, nagu näiteks diabeet ehk suhkurtõbi, arenevad aga välja pikkade aastate jooksul,” kommenteeris haigekassa tervishoiuspetsialist Sirje Vaask.

Kampaania eel teismeliste seas läbi viidud küsitlus näitas, et noored ei teadvusta suhkrurikaste toitude söömisega kaasnevaid terviseriske ja võimalikke haigusi. 19% noortest on kuulnud ohust magusa söömise tagajärjel pimedaks jääda, 28% noortest teab, et suhkru söömine võib põhjustada infarkti, vaid veerand vastanutest oskas seostada luude hõrenemist magusa tarbimisega. 38% noortest leidis, et veresoonte lupjumine on põhjustatud magusast, mis aga pole õige.

Suhkrurikaste toitude söömise vähendamise kampaania on teine osa “Noorte meediaprojektist”, mis hõlmab endas kolme sotsiaalkampaaniat. Esimene kampaania oli alkoholivastane, viimane kutsub noori üles mitte suitsetama.

Projekt kestab kevadeni ja kolme kampaania maksumus kokku on üks miljon krooni. Kampaaniad on suunatud nii eesti- kui ka venekeelsele elanikkonnale.

Lisaks telekampaaniale valmistatakse ette õppematerjalid koolidele ja on koostatud internetipõhine viktoriin kodulehel  www.terviseinfo.ee, et koolid saaksid panustada tasakaalustatud toitumise teema õpilasteni viimisel. Samal kodulehel on alates sellest nädalast üleval ka toitumisprogramm. 

Parimate teadmistega koolide klasside vahel selgitatakse 2006. aasta kevadel välja üks, kes võidab klassiekskursiooni.

Anne Osvet
Haigekassa avalike suhete juht
6208439

Lisainfo:
Sirje Vaask
Haigekassa tervishoiuspetsialist
Tel 6208430