Kontrastsus:

TUGEV TAVALINE
Vali keel

Psühhiaatri vastuvõtule oma kodudiivanilt

Kaugvastuvõtt diivanilt

Vaimse tervise murega patsientide jaoks on väga oluline, et tema arst oleks nõu ja jõuga võimalikult kiiresti kättesaadav. Kevadisest eriolukorrast alates toimib korduvate visiitide puhul Eestis kaugvastuvõtt, mis võimaldab arstiga mugavalt nõu pidada oma kodust lahkumata.  Oma kogemust jagasid haigekassaga Merit ja Kairi, kelle jaoks on kaugvastuvõtu vormist saanud tänaseks juba harjumuspärane „arstilkäik.“

Meritit (50) vaevavad juba pikemat aega paanika- ja ärevushäired. Abi saamiseks pöördus ta arsti juurde eelmise aasta kevadel. Nüüd käib Merit regulaarselt psühhiaatri vastuvõtul Viljandi Haiglas.

Varakevadise koroonaviiruse puhangu ajal tutvustas arst Meritile kaugvastuvõtu võimalust, et pakkuda talle paindlikumat viisi regulaarseks nõustamiseks ning vältida olukorda, kus naisel jääks ravitsüklisse paus. Merit otsustas teenust proovida ning alates eriolukorrast on paljud vastuvõtud tema jaoks toimunud just telefoni või videokõne teel. „Skype’i teel oli vastuvõtt isegi mugavam, sest näed inimest näost näkku,“ sõnab Merit. 

Merit on kaugvastuvõtu ajal olnud oma kodus, kus ta saab vajadusel mugavalt vastuvõtu ajal ka enda jaoks märkmeid teha. Tema sõnul on vastuvõtt sellisel viisil tema kui patsiendi jaoks lihtne ja aega säästev. Arst aga on tema ravisse samavõrra pühendunud ning tal on pealtnäha isegi rohkem aega Meritiga vestelda. Tavavastuvõtule registreerudes ei pruugi Meriti sõnul ka alati õigel hetkel nii-öelda löögile pääseda.

Kairit (45) vaevab juba mõnda aega depressioon. Haiguse süvenedes pöördus ta Pärnu Haigla psühhiaatri vastuvõtule. Nüüd käib Kairi regulaarselt vastuvõtul ja tal on arstiga tekkinud hea side. Tänu regulaarsele nõustamisele on Kairi vaimne tervis parem. Tema sõnul peab oma haigusega sõbraks saama, et seda oleks võimalik paremini kontrollida.

Kui aga arst peaks pakkuma veel kaugvastuvõtu võimalust, võtan selle meeleldi vastu – kõik oleneb olukorrast. - Kairi

Nii Kairi kui ka Merit on vaimse tervise paranemise teekonnal leidnud, et kaugvastuvõtt aitab nende tervisemure sama hästi lahendada kui kabinetis vastuvõtul käimine. Nad on jätkanud teenuse kasutamist ka tavaolukorras, sest nii hoiavad nad kokku aega, vähendavad visiidil käimiseks tekkivaid kulutusi ning saavad vajaliku abi kiiresti ja mugavalt.  

Kommentaar: Raine Pilli, Pärnu haigla psühhiaatriakliiniku juhataja:

Ilmselt on psühhiaatria just üks neist erialadest, kus on hea kaugvastuvõtu juurutamist alustada – seda nii arsti, õige ja psühholoogi kui ka patsiendi vaatest. Miinuspoolest rääkides on vastuvõtu läbiviija jaoks kaugvastuvõtt ehk isegi koormavam – kõiki meeleorganeid ei saa rakendada ning patsiendi kuulamisega paralleelselt on keeruline vajadusel tema terviseinfot üle vaadata, eriti, kui tegu on videokõnega. Küsitlemine võib olla aeganõudvam kui kontaktvisiit.

Samas on kaugvastuvõttudel ilmselged plussid – patsiendiga saab kontakti säilitada paindlikumalt. Vastuvõtule tulek ei sõltu nii palju teistest muutujatest nagu vaba aeg, transpordi graafik või sõidule kuluv rahasumma.

Psühhiaatriavaldkonna spetsialistid tegelesid televastuvõttude võimaluse loomisega juba enne kevadist eriolukorda, peamiselt Eesti tõmbekeskustest väljapoole jäävate piirkondade teenindamise eesmärgil. Koroonaviiruse tulek sundis aga kiiresti tegudele ja nagu kogemus on näidanud, saime kinnitust, et kaugvastuvõtt töötab ning peab kindlasti jääma võimalusena alles ka edaspidi.

Seda, kui suures ulatuses tavaolukorra taastumisel kaugvastuvõtte tegema jäädakse, on hetkel veel raske ennustada. Arvestades aga nooremate patsientide eelistust palju digitaalselt suhelda, võiks kaugvastuvõttude hulk ajas ainult suureneda. Näeme, et paljud noored ei soovi juba praegu füüsiliselt kohale tulla, koridoris istuda ja oma aega oodata. Televastuvõtt aitab meil neid „radaril hoida“ ja pakkuda personaalset lähenemist nende endi soovide arvestamisel.

Kui ka Sina oled käinud 1. septembrist eriarsti, õe või ämmaemanda kaugvastuvõtul, siis palun anna meile tagasidet oma kogemuse kohta, et saaksime jätkata teenuse parendamist! Küsimustikule saab vastata siin.