Perearsti nõuandetelefon on ellu kutsutud selleks, et lihtsustada nõu ja abi saamist perearstilt:

  • ka sellel ajal, kui enda perearst ei ole kättesaadav
  • kui arvate, et terviseprobleem ei vaja perearsti poole pöördumist
  • kui viibite Eestis mõnes teises maakonnas
  • kui olete välismaal ega saa kohe oma perearsti poole pöörduda (välismaalt helistades +372 634 66 30)
  • kui vajate konsultatsiooni kellegi teise (lapse, lähedase) tervise küsimuses

Häirekeskuse andmetel helistab ligi kolmandik abivajajatest kiirabisse terviseprobleemiga, mis ei vaja kiiret ja elupäästvat sekkumist. Iga päev helistavad inimesed ka paljudesse perearstikeskustesse, et saada nõu ja abi arstilt või õelt ning teavet tervishoiukorralduse kohta. Neil teemadel võiks helistada hoopis perearsti nõuandetelefonile.

Nõuandetelefonil suhtlevad abivajajaga kogenud perearstid ja pereõed, kes aitavad tal analüüsida oma terviseprobleemi kriitilisust ja annavad tegutsemisjuhised esmaseks abiks, lihtsamate olukordade puhul ka koduseks raviks. Tõsisemate terviseprobleemide korral informeeritakse helistajat vajadusest registreeruda oma perearsti vastuvõtule, pöörduda haigla valvetuppa või suunatakse kriitiline kõne kohe edasi kiirabisse.

Millega peab helistamisel arvestama?

  • Telefonile vastavad kogemustega nõustajad - pereõed ja perearstid. Vastused saab nii meditsiinilistele küsimustele kui ka üldisematele tervishoidu puudutavatele küsimustele.
  • Telefonile helistamisel kuulete esmalt sissejuhatavat teksti ja seejärel saate ühenduse õe või arstiga.
  • Kui helistate tervist puudutavas küsimuses, peaksite kõigepealt nõustajale täpsustama, kas helistate iseenda või kellegi teise, näiteks lapse haiguse tõttu. Edasi küsitakse statistika jaoks teie vanust ning kui helistate lapse või kellegi teise pärast, siis tema sugu ja vanust.
  • Seejärel rääkige oma murest võimalikult selgelt ja täpselt. Kirjeldage, mida olete ise teinud oma mure leevendamiseks ja kas see on aidanud või mitte. Kuulake seejärel nõustaja poolt Teile esitatavaid küsimusi ja püüdke jällegi vastata võimalikult täpselt ja lühidalt. Kui küsimus ei ole Teile arusaadav, paluge seda korrata või selgitada, mida küsimusega mõeldakse. Mida täpsema info nõustajale annate, seda kergem on nõustajal Teie probleemi analüüsida ja soovitada Teile kõige paremat lahendust.
  • Nõustaja aitab Teil analüüsida Teie terviseprobleemi kriitilisust ja annab tegutsemisjuhised esmaseks abiks, lihtsamate olukordade puhul ka koduseks raviks.
  • Kui selgub, et Teie tervislik seisund vajab vältimatut arstiabi, suunatakse Teie kõne kohe edasi kiirabisse.

Enne helistamist:

  • Kraadige ennast või abivajajat, kelle pärast helistate, et nõustajal oleks hõlpsam nõu anda (NB! Eriti oluline väikelaste puhul)
  • Vajadusel mõõtke vererõhku (ja pulsisagedus) ning pange näidud paberile kirja
  • Vaadake järele, milliseid ravimeid juba võtate, pange need telefoni kõrvale valmis, et nõustaja saaks vajadusel küsida nende toimeaine kohta
  • Pange paber ja pliiats telefoni kõrvale valmis, et saaksite vajadusel koduse ravi juhised kirja panna